Здравейте!
Поради множество запитвания от страна на читателите, в тази и в следващите публикации ще помествам определени части от книгата ми. Желая ви приятно четене!
ЕТАЛОНИТЕ
НА
ВЕЧНОСТТА
1. Пролог
Беше ранния
следобед на един петък.
На платото Гиза всичко течеше в обичайния си
порядък. Потокът от ентусиазирани туристи беше непрестанен. Идваха, за да
усетят нещо различно и си тръгваха удивени, възхитени и заредени от
великолепието на Великите Монументи.
Картината се допълваше от кервани с камили
и бедуини. Те бавно се движеха по прашните пътища на пустинята, а слънцето и
вятъра неумолимо създаваха поредния горещ и задушен ден. Всичко се движеше и
жужеше. Само Сфинкса и Пирамидите стояха мълчаливо и тайнствено на местата си.
Недалеч от тях, на един голям камък насред
пустошта, седеше и ги наблюдаваше професор Крайс, виден експерт по история на математиката.
Той стоеше като вцепенен и вече не помнеше от
колко време е на това място. Мислите му трескаво се прескачаха, а очите му бяха
като омагьосани и не можеше да откъсне погледа си от Монументите.
„Всички отговори на въпросите ви се крият в еталоните на вечността.
Търсете ги в размерите на Пирамидите и Сфинкса“ - още звучаха в ушите му думите на непознат човек, седнал до него преди два дни на пейката
в един парк.
Веднъж в месеца професора изнасяше публична
лекция по различни теми, свързани с историята на математиката. Мястото беше във
Факултета по история на Университета в Мюнхен, а достъпът - свободен за всички
любители на древните загадки.
След всяка такава изява той обичаше да седи на
някоя пейка в близкия парк и да релаксира. Така направи и след последната си
лекция. Отиде в парка и седна на една пейка, гледайки разсеяно великолепието на
природата.
- Всички отговори на въпросите ви се крият в
еталоните на вечността - чу тих глас до себе си.
- Какво?
Какво искате да ми кажете? – сепна се той. Беше толкова погълнат от
мислите си, че не усети кога е седнал някой до него на пейката.
Непознатият го гледаше спокойно и приветливо.
- Добър ден, професоре! Вие не ме познавате,
казвам се Пи. Аз съм редовен посетител на вашите публични изяви. Слушах
внимателно днешната ви лекция за еталоните в Древен Египет и разбрах, че е
време да поговоря с вас.
- Какво искате да ми кажете? , повтори
професора. Подобни разговори с непознати почитатели го изморяваха и
натоварваха, тъй като обикновено се налагаше да обяснява наново някои части от
презентациите си.
- Чували ли сте за еталоните на вечността? –
попита тихо Пи.
Професорът отегчено промърмори:
- Вижте, съжалявам за очакванията ви към мен,
но се чувствам изморен и е време да си вървя. Благодаря ви за интереса към
лекциите ми и ако мога да съм полезен с нещо, напишете въпросите си в имейл и
ми ги изпратете. Ще ви върна отговор възможно най-скоро.
След тези думи той се изправи и направи
няколко крачки.
- Всички отговори на въпросите ви се крият в
еталоните на вечността. Търсете ги в размерите на Пирамидите и Сфинкса – чу
ясен и твърд глас отново зад себе си.
- Откъде знаете какви въпроси ме вълнуват и
къде, по дяволите, ме пращате да търся отговори? – избухна професора. - Вие
подигравате ли се с мен?
- В размерите на Пирамидите и Сфинкса има
скрито древно математическо познание,
много по старо от цивилизацията на Древен Египет – тихо, но категорично
произнесе непознатия.
Професор Крайс се обърна онемял, с широко отворени очи. Колко безсънни нощи беше
прекарал в търсене на закономерности и връзки между Великите Монументи. Това
беше негово дългогодишно изследване на размерите им, за което не беше споделял
с никого. За съжаление, резултатите му дотук бяха доста скромни. Откъде знаеше човека
срещу него за това?
- Откъде? Как … научихте ? – заекна той.
- Вижте, това е дълга история. Някой ден се
надявам да ви я разкажа. – усмихна се Пи.- Просто приемете факта, че когато
ученика е готов, учителя винаги идва. Вие сте избран за ученика, който трябва
да възстанови това загубено познание. Аз обаче не съм учителя, а връзката му с
ученика. Тоест, с вас.
- А защо тогава не изпълните тази мисия вие,
господине? Защо не възстановите това познание без мен? – попита професора.
- Ще повторя, за да ме разберете правилно. Избраникът
сте вие. Зад всяко нещо на този свят има определени природни закони които го
пораждат, дават му мисия и необходимите ресурси, за да съществува за конкретно
време. Накрая най-важен е резултата. Вие сте известен експерт в областта на
числата и преподавател. Вашата мисия е
да откривате и да популяризирате математически
знания от древността, които биха помогнали на съвременната наука да се
развива. Недостатъкът при вас е в ортодоксалното, логическо мислене. То пречи да виждате очевидни и смайващо прости математически
зависимости и еталони, а те крият в себе си огромна сила и взаимодействие. На мен ми бе дадено готово това познание и
моята мисия е да го пазя, докато не открия подготвения ученик, на който да го
предам за популяризиране. Представете си само, колко хора в момента по света
биха повярвали на непознат и неизвестен човек като мен, ако се изправя от
вашата трибуна и започна да говоря за древните еталони на вечността.
Професорът се върна и седна отново на пейката.
- Признавам си, господине, уцелихте темата, която ме вълнува и не ми дава
покой. За съжаление, по нея нямам почти никакво развитие в своите изследвания.
Слушам ви. Какво имате да ми кажете за Пирамидите и Сфинкса?
Господин Пи се усмихна загадъчно и промълви:
- Знаете ли колко време зрее една ябълка?
- Моля? – професора не очакваше такъв въпрос.
- Вижте, ние започнахме разговора преди около
час. Представете си за момент, че това е току-що завързал мъничък зелен плод от
ябълково дърво. Според вас колко време е необходимо на този плод, за да стане зряла,
сочна и вкусна ябълка, годна за ядене?
- Незнам, не съм се замислял върху такива
въпроси – промърмори професора. Вижте, имам много ангажименти и не смятам да
посветя целия си ден в размишления относно зреенето на ябълката.
- Отговорът, професоре, е: колкото време,
влага и слънце е необходимо, за да може да се консумира този плод. Днешният ни
разговор върху темата за Пирамидите и
Сфинкса е точно като мъничък ябълков зародиш.
Нали не очаквате днес или след няколко дена този плод да узрее и да става за ядене. Или в случая с вас – за такова кратко време
да осъзнаете цялото познание, което ви предстои да откриете в тези Монументи?
Най–важният въпрос в момента е друг. Бих искал
да ми кажете - готов ли сте да започнете с усвояването на това познание или ви
е необходимо още време?
Ако не сте готов, ще ви разбера. Но помнете,
че времето и шанса не чакат никого. Този разговор ще бъде отнесен от времето
като откъснат от вятъра малък ябълков зародиш, а шансът да узрее ще бъде даден
на някой друг, по – подготвен зародиш.
И още нещо – всичко, получено на този свят си
има цена. За това познание ще трябва да платите с труд, пот, жертви на комфорт,
всеотдайност, ентусиазъм, търпение и постоянство. Такива са законите на
Вселената, не можем да избягаме от тях.
Пи спря да говори и двамата потънаха в
мълчание.
Професор Крайс
усети странно свиване в стомаха си. Като че ли тръпки преминаха по целия гръбначен стълб и силни
спазми стегнаха областта на корема му. Това вътрешно усещане не лъжеше – беше
го изпитал няколко пъти в живота си, когато трябваше да взема важни решения. Разбра,
че това беше един от редките такива моменти.
И все пак…Ако приемеше това предизвикателство,
какво щеше да се случи с всичките ангажименти в колегията, лекциите и
публичните му изяви?
Професорът изведнъж осъзна, че от години
нямаше нищо ново в презентациите му. Това, с което можеше да се гордее, бяха
само натрупаните задълбочени математически познания и развитите до съвършенство
ораторски умения. Публичните му изяви бяха просто едно успешно популяризиране
на тези познания.
Някак си спонтанно разбра , че нямаше развитие
на изследванията си, защото беше изчерпал всички източници на информация в тази
област. Беше се превърнал в обикновен преподавател, а не в изследовател. Това го
потискаше от доста време, но чак сега го проумя.
- Готов съм!
- чу собствените си думи професора и се сепна. Дори не усети, че ги
изрече изправен, крачейки напред назад до пейката.
Имам колеги, които ще помоля да вземат
хорариума ми от лекции пред студентите. Нуждая се от творческа отпуска, в която
да спра преподаването и да събера мислите си. Искам да разбера това, за което
ми говорите. Наистина го искам! Това е вътрешно усещане, което ме изгаря и
прави безсънни нощите ми.
- Радвам се за вас, професоре! – усмихна се
Пи. - Вие се оказахте наистина подготвен зародиш.
2.Какво виждате, професоре?
- Кажете ми сега,
продължи Пи, кога за последно посетихте Пирамидите?
- Посещавал съм ги много пъти. Това е част от
професионалната ми подготовка. Последно бях там преди две години. Защо питате?
- Първото нещо, което трябва да направите в
усвояването на познанието за размерите на Монументите, е да отидете там и да
имате визуален контакт с тях.
Направил съм резервация на ваше име за полет
до Кайро в петък сутринта. Оттам знаете как да стигнете до платото Гиза.
Билетът е двупосочен и ще се върнете обратно в събота след обяд. Вървете и ги
наблюдавайте непредубедено. Като любопитно дете, а не като професор по история
на математиката.
- Но… - опита се да възрази професора.
- Да? – повдигна вежди Пи. - Какъв е проблема,
не сте готов за пътуването ли? Вижте, това е само началото. Вие получихте шанс.
Разберете, че за да имате успех, възможно най-скоро трябва да сте там и да
започнете да възприемате това, което ще видите.
Професорът седеше и мълчеше. Главата му беше
празна, представите му объркани, а стомахът му не спираше да се гърчи в спазми.
Да, част от цената щеше да е нарушената зона на комфорт.
- Имам още нещо за вас – чу той гласа на Пи.
Непознатият извади малък лист и надраска нещо
на него. После го сгъна и му го подаде.
- Това
е малък тест, какво умеете да виждате, професоре. Моля ви, сега не
отваряйте този лист и не ми задавайте въпроси. Когато се приберете, разгледайте
внимателно рисунките. После напишете бавно и четливо на чист бял лист какво виждате в тях. Трябва да знаете,
че това е особено важно, за да проумеете всичко, което ви предстои в
усвояването на това познание.
Утре ще ви чакам по същото време тук в парка. Тогава
ще продължим разговора си по темата. Желая ви ползотворен ден!
След тези думи Пи се изправи и му подаде ръка.
Професор Крайс сякаш излезе от унеса си, стана оживено от пейката и също стисна
здраво ръката му. С дълбока въздишка на облекчение се усмихна и каза:
- Благодаря ви за разговора, господин Пи! Ще
летя в петък до Кайро. Вие ми показахте моя истински хоризонт, който да
следвам. Не знам как го направихте, но запалихте голяма искра в мен. Бях спрял
да търся, просто преподавах. Ще се радвам да се видим утре отново тук.
Довиждане!
След тези думи професорът бодро закрачи по
алеята. Нямаше търпение да се прибере и да разгледа какво му беше надраскал Пи
на листа.
След
около час професор Крайс вече седеше на бюрото си и гледаше рисунките. Беше
леко...